گکھڑ

گکھڑ ( گکھڑ یا گکھڑ یا گھکڑ بھی ) ( اردو : گکھڑ ) ایک شدید آزاد اور جنگجو قبیلہ تھا جو اب راولپنڈی ، اسلام آباد ، جہلم ، کشمیر ، گلگت ، بلتستان ، چترال ، خانپور (NWFP) اور میرپور کے علاقوں میں جدید دور کے پاکستان میں واقع ہے۔ . انہوں نے اپنے زیر کنٹرول علاقوں پر جاگیردارانہ اشرافیہ قائم کی۔ اسی طرح کے قبیلے کو حال ہی میں پیش کیا گیا تھا۔ آصف کپاڈیہ کی تنقیدی طور پر سراہی جانے والی اور بافٹا ایوارڈ یافتہ 2001 کی فلم ” دی واریر “۔

1911 کے انسائیکلوپیڈیا برٹانیکا گیارہویں ایڈیشن (جلد 15، صفحہ 413) میں کہا گیا ہے کہ “گکڑ مشرق سے فتح کی ابتدائی لہر کی نمائندگی کرتے ہیں، اور وہ اب بھی ضلع کے پورے مشرقی ڈھلوان پر آباد ہیں؛ جبکہ اعوان ، جو اب جھرمٹ میں ہیں۔ مغربی میدان میں، بظاہر بعد میں مخالف سہ ماہی سے حملہ آور ہیں۔ پہلے محمودی حملے کے دور میں گکھڑ غالب نسل تھے ، اور طویل عرصے تک اپنی آزادی کو برقرار رکھتے رہے۔ مغل خاندان کے فروغ پزیر دور کے دوران ، گکھڑ سردار تھے۔ بابر کے گھر کے خوشحال اور وفادار جاگیردار تھے لیکن دہلی سلطنت کے خاتمے کے بعد جہلم کا زوال ہوااپنے پڑوسیوں کی طرح سکھوں کے زیر تسلط ۔ 1765 میں گجر سنگھ نے آخری آزاد گکھڑ شہزادے کو شکست دی، اور جنگلی کوہ پیماؤں کو اپنے تابع کر دیا۔ اس کا بیٹا 1810 تک، جب وہ رنجیت سنگھ کی ناقابل تلافی طاقت کے سامنے گر پڑا، اس کے اقتدار میں کامیاب رہا ۔”

ضلع راولپنڈی کا 1893-94 گزٹئیر یہ بھی نوٹ کرتا ہے کہ “اس لمحے سے جہاں زبانی روایات زیادہ مستند تاریخی ریکارڈوں کو راستہ دیتی ہیں، پوٹھوہار کی تاریخ گکھڑ قبیلے کی بن جاتی ہے۔ گکھڑ ابتدائی مسلمانوں کے زمانے میں نمایاں ہوئے تھے۔ دور اور کم و بیش راولپنڈی شہر اور ہزارہ اور جہلم اضلاع کے کچھ حصوں پر ، دہلی اور آگرہ کی خودمختار طاقتوں سے آزاد، انیسویں صدی کے آغاز میں سکھوں کے ہاتھوں شکست تک اپنی حکمرانی برقرار رکھی ہے۔”

گکھڑوں کے لیے اہم ابتدائی ماخذ رائزدا دنی چند بالی کا “کیگوہرنامہ” ہیں ، جو 1725 میں مکمل ہوا تھا (ایک کاپی برٹش لائبریری میں موجود ہے )، فریشتہ کی دی ہسٹری آف دی رائز آف دی رائز آف دی محمدن پاور ان انڈیا ٹِل دی ایئر 1612 تک، ظاہر ہے۔ -الدین محمد بابر کا، بابر نامہ اور ابوالفضل کا اکبرنامہ ۔

== قدیم گکھڑ ==۔

گکھڑوں کے لیے بہترین قدیم ماخذ فریشتہ کی تاریخ ہے جو 1606 میں مکمل ہوئی اور گکھڑ کی تاریخ ” کیگوہرنامہ ” رائی زادہ دنیا چند بالی کی ہے جو کہ فریشتہ کے 125 سال بعد 1725 میں لکھی گئی ۔ رضا دنی چند مقامی تھا جبکہ فرشتہ قبیلے یا علاقے کے بارے میں زیادہ نہیں جانتا تھا۔ اس نے کھوکھروں کو گکھڑوں کے ساتھ ملایا۔ مسلمان گکھڑ ترک آریائی ( کیانی ) ہیں، وہ پہلے زرتشتی تھے، اور اسی لیے انہیں گکھڑ (سنسکرت میں آگ کی پوجا کرنے والے) کہا جاتا ہے۔

“Kaygawharnāma” کا دعویٰ ہے کہ گکھڑ ساسانی فارسی امرا کے لوگ تھے جو، اپنے شورویروں کے ساتھ، ساسانی سلطنت کے شمال مشرقی سرحد سے باہر چلے گئے تھے ۔ چین , تبت اور کشمیر میں زمینوں کی تلاش .گکھڑ منڈی ضلع گوجرانوالہ گکھڑوں کی آخری پوسٹ ہے۔ اس لیے گکھڑ قدیم شاہی فارسی لقب “کی یا” کیانی استعمال کرتے ہیں جیسا کہ ساسانی اشرافیہ نے کیا تھا کیونکہ وہ قدیم ایران کے نیم افسانوی کیانی بادشاہوں سے تعلق کا دعویٰ کرتے ہیں۔. آخر کار صدیوں کے گھومنے پھرنے کے بعد، گکھڑ غزنی کے محمود کے ساتھ 1008 کے حملے میں شامل ہوئے اور انہیں پوٹھوہار کی سلطنت سے نوازا گیا، جو اس قبیلے کا علاقہ ہے۔

تاہم فریشتہ کے خیال میں، گکھڑ ایک ہندوستانی کھشتریا قبیلہ تھے جنہوں نے غزنی کے محمود کے ہندوستان پر حملے کی مزاحمت کی ۔ پنجاب کے جیا پالا مہاراجہ کے بیٹے آنندپال، ” …گکھڑوں اور دیگر جنگجو قبائل کے ساتھ…” سنہ 1008 میں پنجاب میں غزنی کے مسلمان حملہ آور محمود کے خلاف ایک اہم جنگ بھول گئے۔ خود اس نے محاذ پر چھ ہزار تیر اندازوں کو حکم دیا کہ وہ دشمن کو اس کے ٹھکانوں پر حملہ کرنے کے لیے اکسائیں۔) کوششوں اور موجودگی نے اس کے ہلکے دستوں کو پسپا کر دیا، اور ان کا اس قدر قریب سے پیچھا کیا کہ 30,000 سے کم گکھڑ اپنے سر اور پاؤں ننگے اور مختلف ہتھیاروں سے لیس ہو کر مسلمانوں کی صفوں میں گھس آئے ، جہاں ایک خوفناک قتل عام یقینی بنا، اور 5000 مسلمان۔ چند منٹوں میں مارے گئے۔”

غالباً کیگوہرناما میں کئی سالوں کے گھومنے پھرنے کا ریکارڈ ہے – ساسانی سلطنت کے زوال سے لے کر ممکنہ طور پر 682 عیسوی کے اواخر میں جب فرشتہ نے یہ ریکارڈ کیا کہ لاہور کے راجہ نے گکھڑوں کی اکثریت ہندوؤں کی طرف سے اب تک کی شرائط قبول کی تھیں۔ “اس معاہدے میں گکھڑوں کے لیے بعض علاقوں کو ہمیشہ کے لیے ختم کرنا شامل تھا… کہ وہ ہندوستانی سرحد کو مسلمانوں کے حملوں سے محفوظ رکھیں۔” ان سرزمینوں میں انہوں نے غالباً ایک چھوٹی سی جاگیردارانہ اشرافیہ تشکیل دی ہو گی جو بہت سے ہندو دیہاتوں کو کنٹرول کرتی تھی۔ فریشتہ کے مطابق، 1204 میں جبری تبدیلی کے باوجود گکھڑوں نے بابر کے آنے سے پہلے کی مسلم بادشاہتوں کے خلاف بڑی حد تک کامیاب مزاحمت کو برقرار رکھا ۔

قرون وسطی کے گکھڑ اور بابر
بابر نامہ (بابر کی یادداشتیں ) سے ، اس کے باب ” بھیرہ کی حالیہ تاریخ “، 1519 میں بابر نے نوٹ کیا: ” جہلم اور بھیرہ کے درمیان پہاڑوں میں جاٹ ، گجر اور بہت سے دوسرے لوگ رہتے تھے ۔ ) جو کشمیر کے پہاڑوں سے جڑے ہوئے ہیں ان کے حکمرانوں اور سرداروں کا تعلق گکھڑ قبیلے سے ہے جس کے سرداروں کا جہاز جوڈ اور جنجوعہ جیسا ہے ۔

یہ بات قابل غور تھی کہ اس وقت تک گکھڑ اور جنجوعہ راجپوت سالٹ رینج پر خودمختاری کے لیے نہ ختم ہونے والی جنگ میں مصروف تھے۔

تیرہویں صدی کے بعد سے اس خطے (سالٹ رینج) کی تاریخ سیاسی عروج کے لیے جنجوہوں اور گکھڑوں کے درمیان جنگوں کا ایک دردناک ریکارڈ رہی ہے۔

تاہم، راجہ صاحب خان (جنجوعہ سردار) اور ملک بیر خان گکھڑ کے اتحاد نے دونوں قبائل کے درمیان امن کا دور دیکھا (دونوں بصیرت والے شہزادے تھے، اور ایک دوسرے کے ساتھ سوتیلے بھائیوں جیسا سلوک کرنے کی افسانوی دوستی کے ساتھ) [3] ۔ یہ بعد میں ہاتھی خان گکھڑ کے گکھڑ قبیلے کے رہنما کے طور پر تخت نشین ہونے پر اچانک ختم ہو گیا، جس نے ملک ہست جنجوعہ کے والد کو قتل کر دیا، اس طرح دونوں جنگجو قبیلوں کے درمیان پرانے جھگڑے کو دوبارہ جگا دیا۔

جود اور جنجوعہ میں سے، بابر نے نوٹ کیا: ” بھیرہ سے شمال کی طرف سات کوس کے فاصلے پر ایک پہاڑی ہے، اس پہاڑی کو ظفر نامے اور کچھ دوسری کتابوں میں جود کی پہاڑی کہا جاتا ہے۔. پہلے تو میں اس کے نام کی اصل سے ناواقف تھا لیکن بعد میں معلوم ہوا کہ اس پہاڑی میں ایک ہی باپ کی نسل کے آدمیوں کی دو نسلیں ہیں۔ ایک قبیلہ جود کہلاتا ہے، دوسرا جنجوعہ۔ پرانے وقتوں سے، وہ اس پہاڑی کے باشندوں، اور نیلاب اور بھیرہ کے درمیان رہنے والے قبیلوں اور قبیلوں کے حکمران اور سردار رہے ہیں۔ لیکن ان کی طاقت دوستانہ اور برادرانہ طریقے سے استعمال کی جاتی ہے۔ وہ ان سے جو چاہیں لے نہیں سکتے۔ وہ اپنے حصے کے طور پر ایک حصہ لیتے ہیں جو بہت دور دراز سے طے کیا گیا ہے۔ ایک کبھی نہیں لیتا، اور دوسرے کبھی نہیں دیتے، ایک دانہ کم یا زیادہ۔ ان کا معاہدہ اس طرح ہے: وہ ہر مویشیوں کے سر کے بدلے ایک شاہروکھی دیتے ہیں۔ سات شاہروخیاں ایک خاندان کے ہر مالک کی طرف سے ادا کی جاتی ہیں، اور وہ اپنی فوجوں میں خدمات انجام دیتے ہیں۔ Jūd مختلف شاخوں یا خاندانوں کے ساتھ ساتھ جنجوعہ میں تقسیم ہیں۔ہیں. اس پہاڑی کے ایک آدھے حصے پر جود اور دوسرے پر جنجوعہ ہے۔ اس پہاڑی کو جود کا نام جود کی مشہور پہاڑی سے مشابہت سے پڑا۔ ان میں سب سے بڑے آدمی کا نام رائے ملتا ہے۔ ان کے چھوٹے بھائی اور بیٹے ملک کہلاتے ہیں۔ یہ جنجوعہ لنگر خان کے ماموں تھے۔ دریائے سوہان کے پڑوس میں قبیلوں اور قبیلوں کے حکمران کا نام ملک ہست تھا۔ اس کا اصل نام اسد تھا، لیکن چونکہ ہندوستان کے لوگ اکثر حرفوں کو چھوڑتے ہیں، مثلاً خبر، خبر، اور اسد، اسد، یہ لفظ ایک لغوی سے دوسرے بدعنوان میں چلا جاتا ہے، ختم ہو کر ہست ہو گیا۔ ہمارے گراؤنڈ پر پہنچتے ہی میں نے لینگر خان کو ملک ہست کو لانے کے لیے بھیجا۔ وہ سرپٹ بھاگا، اور میری سخاوت اور اس کے حق میں سازگار ارادوں سے اسے متاثر کر کے، اس کے ساتھ واپس آیا، سونے کے وقت کی نماز کے بارے میں ملک ہست اپنے ساتھ ڈاک کا گھوڑا لایا اور عرض کیا۔ وہ اپنی عمر کے تقریباً بائیس یا تئیس سال کا تھا۔”

گکھڑ قبیلے کے بارے میں بابر آگے کہتا ہے: “اس وقت (1519) پہاڑوں پر رہنے والے لوگوں کے سردار دو سگے بھائی تھے، تاتار خان اور ہاتھی “گکھڑ” ان کے گڑھ گھاٹیاں اور چٹانیں تھیں۔ فروالا تھا جو برف سے ڈھکے پہاڑوں کے نیچے ہے۔ہاٹی جس کا علاقہ پہاڑوں سے متصل تھا، کالنجر پر غلبہ حاصل کر چکا تھا جو بسوت کے بابو خان ​​کا تھا۔تاتار خان نے دولت خان کو دیکھا اور اس کی مکمل بیعت کی۔ تاہم، اس نے اسے نہیں دیکھا تھا اور اس کے خلاف باغیانہ رویہ برقرار رکھا تھا۔ ہندوستان بیگز کے مشورے اور معاہدے سےتاتاری چلے گئے تھے اور کچھ فاصلے پر ڈیرے ڈالے تھے گویا ہاتی کا محاصرہ کرنا تھا۔ جب ہم بھیرہ میں تھے، تو ہاتی نے کسی بہانے سے تاتار پر اچانک حملہ کرنے، اسے قتل کرنے، اور اس کے علاقے، اس کی بیویوں اور اس کے پاس موجود ہر چیز پر ہاتھ ڈالنے کے لیے پکڑ لیا۔”

قرون وسطیٰ میں جنجوعہ اور گکھڑ دونوں قبیلوں کے معاملے میں ، بابر نے بھاری ہتھیاروں سے لیس جنگجو اشرافیہ کی ایک واضح تصویر پینٹ کی ہے جو بہت سے ملنسار دیہاتوں کے خراج تحسین سے دور رہتے ہیں اور بدلے میں اپنے ترک-منگول حکمرانوں کو ہچکچاتے ہوئے خراج عقیدت پیش کرتے ہیں۔

پھروالا کے قلعے پر ہٹی گکھڑ پر بابر کے حملے کے بارے میں اس کے واضح بیانات درج ذیل ہیں: “وہ لوگ جو یہاں کی زمین کے بارے میں جانتے تھے، خاص طور پر جنجوعہ، جو گکھڑ کے پرانے دشمن تھے، انہوں نے بتایا کہ ہٹی گکھڑ نے حال ہی میں رخ کیا ہے۔ وہ ہائی وے پر ڈکیتی اور لوگوں کی بربادی میں ملوث تھا، اسے علاقے سے نکالنے کے لیے کچھ کرنا ضروری تھا ورنہ اسے اچھا سبق سکھانا تھا۔ان سے اتفاق کرتے ہوئے، اگلی صبح ہم نے خواجہ میرمیراں اور مریم کو کام سونپا۔ ناصر کیمپ کی طرف گیا اور صبح کے وقت کیمپ سے نکلا اور پھروالا کو ہٹی گکھڑ کے خلاف سوار ہوا، جس نے کچھ دن پہلے تاتار کو مار کر فروالا پر قبضہ کر لیا تھا۔جیسا کہ ذکر کیا گیا ہے۔ ہم دوپہر کے آخر میں رک گئے، گھوڑوں کو کھانا کھلایا، اور رات تک سوار ہو گئے۔ ہمارا گائیڈ ملک ہست کا نوکر تھا، نام سے سورپا۔ ہم نے سڑک صاف کی اور فجر کے قریب رک گئے۔ بیگ محمد مغل کو واپس کیمپ بھیج دیا گیا۔ جیسے جیسے یہ ہلکا ہوتا جا رہا تھا ہم سوار ہو گئے، اور آدھی صبح ہم نے اپنی بکتر پہن لی اور چارج کیا۔ ایک لیگ کے جانے کے بعد، ہم پھروالا کا خاکہ دیکھ سکتے تھے۔ ہم نے سرپٹ دوڑا۔ دایاں بازو فروالا کے مشرق میں چلا گیا۔ قوچ بیگ، جو دائیں بازو کے ساتھ تھا، اس کے عقب کو مضبوط کرنے کے لیے بھیجا گیا۔ بائیں بازو اور مرکز کے آدمی فروالا پر برس رہے تھے۔ دوست بیگ کو بائیں بازو کے عقبی حصے کو سہارا دینے کی ہدایت کی گئی، جو حملہ آور بھی تھا۔ پھڑوالا۔گھاٹیوں کے درمیان واقع، دو سڑکیں ہیں۔ جنوب مشرق کی طرف والی سڑک – جس سے ہم سفر کر رہے تھے – گھاٹیوں کے اوپر ہے اور دونوں طرف سے گھاٹیوں اور نالیوں سے گھری ہوئی ہے۔ فروالا سے آدھا کوسسڑک ایسی بن جاتی ہے کہ پھاٹک تک پہنچنے سے پہلے چار یا پانچ جگہوں پر نالے اس قدر تیز ہو جاتے ہیں کہ ایک تیر کے فاصلے پر ایک فائل پر سوار ہونا پڑتا ہے۔ فروالا کی دوسری سڑک شمال مغرب کی طرف ہے اور ایک وسیع وادی سے گزرتی ہے۔ یہ بھی ناگفتہ بہ ہے، اور کسی طرف کوئی دوسری سڑک نہیں ہے۔ اگرچہ اس کی کوئی دیوار یا لڑائی نہیں ہے، لیکن طاقت کو برداشت کرنے کی کوئی جگہ نہیں ہے۔ چاروں طرف سات، آٹھ یا دس گز سیدھی نیچے گھاٹیاں ہیں۔ بائیں بازو میں سب سے زیادہ آگے والے مرد تنگ دستی سے گزر کر گیٹ پر جمع ہو گئے۔ ہٹی نے تیس سے چالیس مسلح گھڑ سواروں اور بہت سے پیدل سپاہیوں کے ساتھ حملہ آوروں کو پیچھے ہٹا دیا۔ جب دوست بیگ، جو حملہ آوروں کے عقب کو تقویت دے رہا تھا، پہنچا تو اس نے بہت زیادہ قوت برداشت کی، بہت سے آدمیوں کو اتارا اور دشمن کو شکست دی۔ ہٹی گکھڑ ان علاقوں میں اپنی بہادری کی وجہ سے مشہور تھا، لیکن اس سے قطع نظر کہ وہ کتنا ہی لڑے وہ اپنا موقف برقرار نہ رکھ سکا اور پسپائی پر مجبور ہو گیا۔ وہ تنگی کو پکڑنے سے قاصر تھا اور جب اس نے قلعہ تک پہنچا تو اسے بھی تیز نہ کر سکا۔ حملہ آور اس کے پیچھے قلعے میں داخل ہوئے اور اس کے ذریعے شمال مغرب کی تنگ گھاٹی تک بھاگے، لیکن ہٹی باہر نکلا اور بغیر کسی بوجھ کے فرار ہوگیا۔ یہاں دوست بیگ نے اچھا ایکشن کیا اور فیولڈ وصول کیا۔ اسی دوران میں قلعہ میں داخل ہوا اور تاتاریوں کے کوارٹرز میں اترا۔ ان میں سے کچھ جنہیں حملے کے وقت میرے ساتھ رہنے کی ذمہ داری سونپی گئی تھی، اس کے باوجود میدان میں آ گئے تھے۔ ان میں امین محمد ترکھان ارغون اور قراچہ بھی شامل تھے، جنہیں ان کی نافرمانی کی وجہ سے گجر گائیڈ سورپا سے منسلک کر دیا گیا اور کیمپ سے ملنے کے لیے بغیر چادر کے صحرا میں بھیج دیا گیا۔ اگلی صبح ہم شمال مغربی گھاٹی کے اس پار پہنچے اور ایک اناج کے کھیت میں ڈیرے ڈالے۔ ولی خزانچی کو چند بہادر جنگجو تفویض کیے گئے اور کیمپ سے ملنے کے لیے بھیجا گیا۔ پندرہویں جمعرات [17 مارچ] کو ہم روانہ ہوئے اور سوہان کے کنارے اندرانہ میں رک گئے۔ [231] بہت پہلے اندرانہ قلعہ ملک ہست کے والد کا تھا لیکن ہاتھی گکھڑ نے ہست کے والد کو قتل کرنے کے بعد یہ کھنڈرات کا ڈھیر بن گیا، جب ہم نے اسے پایا تو اس کی یہی حالت تھی۔ اس رات کیمپ کا وہ حصہ جو کلدہ کہار میں الگ ہو گیا تھا وہاں پہنچ کر ہمارے ساتھ شامل ہو گیا۔ ہاتی نے تاتار کو لے جانے کے بعد، اس نے اپنے رشتہ دار پربت کو ایک ڈاک پہنے گھوڑے اور تحائف کے ساتھ میرے پاس بھیجا۔ مجھ سے ملنے سے پہلے، پربارٹ کا سامنا کیمپ کے ان مردوں سے ہوا جو پیچھے رہ گئے تھے اور اپنے تحائف پیش کرنے اور خراج عقیدت پیش کرنے کے لیے عروق کے ساتھ آئے تھے۔ لنگر خان بھی کاروبار کے کئی معاملات پر عروق کے ساتھ آیا، اور جب ختم ہو گیا تو اسے اور کچھ مقامی لوگوں کو بھیرہ کے لیے روانہ ہونے کی چھٹی دے دی گئی۔ چلتے چلتے سوہان کو عبور کرتے ہوئے ہم ایک پہاڑی پر رک گئے۔ پربت کو اعزازی لباس دیا گیا، اور محمد علی جنگ جنگ کے خادم کو خوشامد کے خطوط کے ساتھ ہاٹی بھیجا گیا۔

میر پور اور پونچھ کشمیر میں گکھڑ
(راجہ نذیر احمد منگلال کے حوالے سے) راجہ سہنس پال خان منگلال راجہ منگرپال کے پوتے تھے اور انہوں نے سہنسہ شہر قائم کیا تھا جو اب کشمیر کے پاکستان کے بڑے شہروں میں سے ایک ہے۔ راجہ منگر پال کے پوتے راجہ سہنس پال منگلال اسلام قبول کرنے والے پہلے منگرال تھے اور انہیں خان کا لقب دیا گیا جس کا مطلب حکمران ہے۔ گکھڑ گاؤں پاک گلی اور ہما ​​مورہ میں بہت بڑے نمبر پر ہیں۔

12ویں صدی کے آخر میں ہندوستان کے ہندو حکمرانوں نے شمال مغربی سرحدوں کے دفاع کی ذمہ داری فارسی نسل کے ایک سخت اور جنگجو قبیلے گکھڑوں کو سونپی تھی۔ اس وقت پوٹھوہار سطح مرتفع پر گکھڑ بادشاہ منگ خان گکھڑ کی حکومت تھی جس کے علاقے میں چنا، بھنیر اور چومکھ کے علاقے (جو آج کل میرپور کے نام سے جانا جاتا ہے) کے ساتھ ساتھ کشمیر کے پہاڑوں سے آگے کے علاقے بھی شامل تھے۔

راجہ سہنس پال نے دو مشہور تاریخی شخصیات کے ساتھ ایک جنگ لڑی: افغان سلطان شہاب الدین غوری اور اس کے ترک جنرل قطب الدین ایبک (جو دہلی کے پہلے سلطان بنے) جس میں انہوں نے گکھڑ بادشاہ منگ کو شکست دی۔ خان گکھڑ۔ اس کے بعد راجہ سہنس پال نے ایک بہت بڑے علاقے پر کنٹرول حاصل کر لیا جو کوٹلی اور پونچھ کی ریاستیں بن گئیں۔ منگرال کا پہلا دار الحکومت (راجدھانی) پھر سائلہ نامی جگہ پر قائم ہوا جس کے کھنڈرات آج تک موجود ہیں۔ درحقیقت قریبی شہر سہنسہ جو اب پی او کے کے سب سے بڑے قصبے میں سے ایک ہے اس کا نام اس کے بانی راجہ سہنس پال خان کے نام پر رکھا گیا ہے۔

تھوڑے عرصے بعد، 1206 میں گکھڑ غوری سے بدلہ لینے میں کامیاب ہو گئے جب انہوں نے دریائے جہلم کے کنارے اس کے کیمپ پر چھاپہ مارا اور اسے قتل کرنے میں کامیاب ہو گئے۔ تاہم، کوٹلی اور پونچھ میں راجہ سہنس پال اور ان کی اولاد کی قیادت میں منگروں کی حکمرانی 600 سال سے زائد عرصے تک جاری رہی، مغل سلطنت کے زوال سے پہلے سکھوں کا مختصر ظہور دیکھنے میں آیا اور اس کے بعد حکومت کی مختصر مدت ڈوگرہ کی ایک ہندو قبیلہ


قرون وسطیٰ کے گکھڑ اور ہمایوں
ہمایوں ، بابر کے بیٹے نے 1530-1540 تک حکومت کی ۔ ہمایوں نے اپنے ہندوستانی علاقے افغان سلطان ، شیر شاہ سوری سے کھو دیے ، اور، فارسی امداد سے، پندرہ سال بعد انہیں دوبارہ حاصل کر لیا۔

اکبر نامہ کے مطابق ، شیر شاہ سوری نے سلطان سارنگ خان گکھڑ کے خلاف نسل کشی کی جنگ شروع کی جو ہمایوں کے وفادار رہے ، گکھڑوں کو کچلنے کی کوشش میں 1541-43 میں بہت بڑا روہتاس قلعہ تعمیر کیا (1997 میں یونیسکو کے عالمی ثقافتی ورثے میں نامزد کیا گیا ) ، [4] شیر سوری کی موت کے دس سال بعد بالآخر قلعہ کس کے حوالے کر دیا گیا۔ سلطان سارنگ نے قریب ہی راوت قلعہ بنوایا اور اپنے کئی بیٹوں کے ساتھ وہیں دفن ہے۔

وہاں سے وہ ( شیر شاہ سوریخوشاب تک آگے بڑھا اور کچھ دن بھیرہ میں رہا۔ اس نے سلطان سارنگ گھکڑ اور سلطان آدم کو جو اس محلے کے سرکردہ زمیندار تھے، کو سمن بھیجا، لیکن چونکہ وہ اس کی عظمت والی گیتی سیطانی فردوسمکانی کے گاہک تھے اور اس بزرگ خاندان کی مہربانی سے خوشحال تھے، انہوں نے اس کی بات نہ سنی۔ اوورچرز اس نے گھکر کے علاقے میں ہتھیا پور تک پیش قدمی کی اور ان کے خلاف ایک بڑی فوج بھیجی۔ گکھڑوں نے بہادری سے لڑ کر افغانوں کو اس قدر شکست دی کہ ان میں سے بہت سے پکڑے گئے اور بیچ دیے گئے۔ شیر خان (شیر شاہ سوری) ذاتی طور پر ان کے خلاف مارچ کرنا چاہتے تھے۔ اس نے اپنے پیروکاروں سے مشورہ کیا اور انہوں نے مشورہ دیا کہ چونکہ اس قبیلے کے مضبوط پہاڑ اور دور دراز علاقے ہیں ان سے ڈگریوں اور پالیسیوں سے نمٹا جانا چاہیے۔ مناسب طریقہ یہ تھا کہ ایک بڑی فوج کو اس محلے میں چھوڑ دیا جائے جو شاہی فوج کو دیکھ سکے اور گھکروں کے ملک کو تباہ کر سکے۔ یہ بھی ضروری تھا کہ ان دونوں مقاصد کی تکمیل کے لیے ایک مضبوط قلعہ بنایا جائے۔ اس مشورے کے نتیجے میں اس نے قلعہ روہتاس کی بنیاد رکھی اور وہاں ایک بڑی فوج چھوڑ کر واپس آگرہ آیا۔[5]

اس معاملے کا مختصر احوال یہ ہے کہ سلطان سارنگشیر خان (شیر شاہ سوری) کے ساتھ دلیرانہ جنگ لڑی، لیکن آخر کار وہ اور اس کے بیٹے کمال خان کو قیدی بنا لیا گیا۔ سارنگ کو موت کے گھاٹ اتار دیا گیا اور کمال خان کو گوالیار کے قلعے میں قید کر دیا گیا۔ لیکن اتنی تباہی کے باوجود ان کا ملک فتح نہ ہوسکا اور اس قبیلے پر سلطان سارنگ کے بھائی سلطان آدم کی حکومت تھی۔ جب شیر خان کا انتقال ہوا اور سلیم خان کی باری آئی تو اس نے بھی ملک لینے کی بہت کوششیں کیں لیکن ناکام رہا۔ ایک حیرت انگیز بات یہ تھی کہ سلیم خان نے حکم دیا کہ قلعہ گوالیار کے تمام قیدیوں کو موت کے گھاٹ اتار دیا جائے اور اس مقصد کے لیے جیل کے نیچے ایک گڑھا کھود کر بارود سے بھر کر آگ لگا دی جائے۔ ایک دھماکہ ہوا، عمارت تباہ ہو گئی اور قیدی ٹکڑے ٹکڑے ہو گئے۔ کمال خان اندر تھا لیکن قسمت نے اسے اس آفت سے بچا لیا۔ جس کونے میں وہ تھا، آگ کی ایک سانس بھی اس تک نہیں پہنچی۔ جب سلیم خان کو اس حفاظتِ الٰہی کی خبر ملی تو اس نے اس سے (وفاداری) کا حلف لیا اور اسے رہا کردیا۔ اس وقت سے اس کے چچا سلطان آدم کے پاس ملک کا مکمل قبضہ تھا جبکہ کمال خان نے اپنے دن مایوسی میں گزارے۔[6]

قرون وسطی کے گکھڑ اور اکبر
جلال الدین محمد اکبر جسے اکبر اعظم کے نام سے بھی جانا جاتا ہے، ہمایوں کا بیٹا تھا جس کے بعد وہ 1556 سے 1605 تک مغل سلطنت کا حکمران بنا ۔ وہ مغل فاتح ظہیرالدین بابر کا پوتا تھا جس نے مغل خاندان کی بنیاد رکھی ، جو کہ الزبتھ 1 کے ہم عصر تھے ۔ انگلستان اور بڑے پیمانے پر مغل بادشاہوں میں سب سے بڑا سمجھا جاتا ہے۔ ابوالفضل کا لکھا ہوا اکبر نامہ مرکزی ماخذ ہے بلکہ یورپی سیاحوں کے ریکارڈ بھی ہے جیسے “اکبر کے دربار میں فادر مونسیریٹ ایس جے کی تفسیر”۔

گکھڑوں کی طرف سے اکبر کو خراج عقیدت پیش کرنے کا پہلا عمل ہمایوں کے بھائی غدار مرزا کامران کی گرفتاری اور ہتھیار ڈالنا تھا جو افغانوں کے ساتھ شامل ہو گیا تھا۔ اکبر نامہ میں درج ہے:

“… گکھڑ قبیلے کے سردار سلطان آدم گکھڑ کے مندوبین ایک خط لے کر پہنچے اور ان کا شاندار استقبال کیا گیا۔ خط کے مندرجات یہ تھے کہ ایم کامران اپنے علاقے میں پریشانی کی حالت میں آئے تھے؛ کہ سلطان آدم، جس کے سر میں وفاداری کا دم تھا، مرزا کی خواہش نہیں تھی کہ وہ اپنے دن اس آوارہ گردی میں گزاریں؛ کہ اگر محترم آ جائیں تو مرزا کو پیش کریں تاکہ بعد والا اپنے جرائم کا ازالہ کرے اور ان کا خادم بن جائے۔ تسلط کی دہلیز؛ اور یہ کہ سلطان آدم خود بھی تعظیم کرے گا۔”

سارنگ کمال خان اور سعید خان کے بیٹوں نے عرض کیا لیکن خفیہ طور پر عدم اطمینان ہوا۔ جوگی خان، ایم کامران کا ایک رازدار، سلطان آدم کے سفیر کے ساتھ آیا اور مرزا سے ایک درخواست پیش کی، جو بے بنیاد اور بے بنیاد الفاظ سے بھری ہوئی تھی۔”

وہ اس قوم کے ساتھ رہنے کا پابند تھا اور اس نے یہ جان لیا کہ ہر وہ نقصان دہ خیال باطل ہو جاتا ہے جو خدائی شان سے آراستہ اور اس کی حفاظت سے محفوظ بادشاہت کے لیے بدخواہوں کے دل میں آتا ہے۔ اور یہ کہ ایسا بدخواہ ابدی عذاب میں ڈوب جائے۔”

آدم جو بظاہر ایک زمیندار کے غلط اندیشوں سے متاثر ہوا تھا۔ مہتمم نے منعم خان کو اس کی تسلی کرنے اور اندر لانے کے لیے بھیجا، اس نے مرزا کے لیے چند الفاظ بھی بھیجے جو اس کی قسمت کی طرف رہنمائی کر سکتے تھے۔ مزید یہ کہ منعم خان کو ان کے افعال اور آداب سے معلوم کرنا تھا کہ ان کے خفیہ خیالات کیا ہیں اور اس کے مطابق رپورٹ کرنا۔ اس نے اپنی صلاحیتوں کا مظاہرہ کیا اور طنز و مزاح کے بعد سلطان۔ آدم مرزا کو لے کر آیا اور پرہالہ کے قریب سجدہ کیا۔

“وہ مرزا کے خیمے میں داخل ہوئے، اس نے سوچا کہ وہ اسے مارنے آئے ہیں اور فوراً ان کی مٹھیاں لے کر ان پر دوڑ پڑے۔ علی دوست نے کہا، “مرزا، اپنے آپ کو ترتیب دو: حکم موت کا نہیں ہے، تم کیوں مشتعل ہو؟ انصاف کے طور پر؟ مطالبہ کرتے ہیں کہ آپ نے سید علی علیہ السلام اور بہت سے دوسرے بے گناہوں کو اندھا کر دیا ہے، آپ اس کا بدلہ اپنی آنکھوں سے دیکھیں گے۔ یہ سن کر مرزا شاہی حکم کے آگے سرتسلیم خم کرنے پر آمادہ ہو گئے اور سوئی ڈالنے پر صبر کیا اور اس کی دونوں آنکھیں اندھی کر دیں یعنی ایک فتنہ انگیز دل کے قیدیوں نے۔ اس کا شکر ادا کرتے ہوئے کہ اس کی جان بچ گئی، کسی قسم کی تلخی کا اظہار نہیں کیا۔ اپنی فطری مہربانی سے، محترم نے افسوس کا اظہار کیا اور آگے بڑھے۔ بہت سے پیار اور محبت بھرے الفاظ اس کے ہونٹوں پر آگئے۔ یہ تباہی 1553 کے آخر میں پیش آئی۔”

اکبرنامہ شاہی عدالت میں کمال خان کی بڑھتی ہوئی مقبولیت کو بھی درج کرتا ہے:

“جس وقت کیمپ جالندھر میں تھا (1556)، کمال خان گکھڑ، سلطان سارنگ کے بیٹے، سلطان آدم کے چھوٹے بھائی، نے گرمجوشی سے پرانی وفاداری کی پیروی کی اور چوکھٹ کو چومنے کی سعادت حاصل کی۔ اور افسروں کی فہرست میں شامل تھا۔ اس نے ہیمو کے ساتھ جنگ ​​اور منکوٹ وغیرہ میں اچھی خدمات انجام دیں، اور بادشاہوں کے بادشاہ کی طرف سے خصوصی توجہ کا مرکز بن گیا۔” [7]

اس خوش قسمت سال (1558) میں جو واقعات پیش آئے ان میں کمال خان گکھڑ کی لڑائی اور اس کی فتح کا واقعہ تھا۔ ایک افغان قبیلہ جسے میانہ کہا جاتا ہے سرنج میں جو کہ مالوہ کے صوبے میں ہے لڑائی جھگڑے کو ہوا دے رہا تھا، مہاراج نے کمال خان گکھڑ کو ان کے خلاف بھیجا کیونکہ اس نے جرأت کے نشانات دکھائے اور اس ملازمت کے لیے موزوں تھے۔ ایک جنگ لڑی، وہ فتح یاب ہوا اور دہلیز کو چومنے کے لیے واپس آیا، اسے اعزازی لباس سے نوازا گیا اور قرہ، فتح پور، ہنسوا اور دیگر شہروں کو جاگیر میں ملا۔” [8]

اس سال (1561) کی شاندار فتوحات میں سے ایک یہ تھی کہ خان زمان کی افغانوں پر جیت… خان زمان ان کے منصوبوں سے واقف تھے اور وہ جونپور کے قلعے کو مضبوط کرنے کے بارے میں سوچ رہے تھے۔ اس نے پڑوسی افسروں کو معلومات بھیجیں۔ سکندر خان ازبیگ کے علاوہ ان سب کو اکٹھا کیا جائے، یعنی بہادر خان، ابراہیم خان ازبیگ، مجنون خان قشل، شاہام خان جلیر، میر علی اکبر، کمال خان گکھڑ وغیرہ۔ [9]

اکبر نامہ نے باب XLVIII میں سلطان آدم کے حق میں گرنے اور اس کی معزولی کو بھی درج کیا ہے: “شاہی دستوں کی بہادری کی وجہ سے گکھڑوں کے ملک کی فتح” [10]

ملک سامراجی نوکروں کے قبضے میں آگیا۔ اس عظیم سعادت کا بیان یہ ہے کہ جس طرح گکھڑ قبیلہ ہمیشہ اپنی وفاداری اور دل کی یکتائی پر فخر کرتا رہا، اس رحم و کرم کی کان (اکبر) نے اپنے ملک پر احسانات کے سوا کچھ نہیں ڈالا۔ اگرچہ خدمت کے حوالے سے یہ سب سے مناسب ہے کہ سرزمین کے بزرگ اگر ہر وقت حاضر نہ ہو سکیں تو کبھی کبھار چوکھٹ چومنے کی سعادت حاصل کریں، سلطان آدم اور ملک کے سردار جن کا احاطہ کیا گیا تھا۔ بادشاہوں کے بادشاہ کے احسانات سے، ان فرائض کو انجام نہیں دیا۔ تاہم، عظمت نے اس چھوٹی خدمت کی یاد کو محفوظ رکھا جو سلطان آدم نے انجام دی تھی (غدار ایم کامران کی گرفتاری اور ہتھیار ڈالنا)، اور اس طرح اس طرح کے جرائم سے گزر گئے۔ جب اس کے بعد بادشاہوں کے بادشاہ کمال خان کی چمک دمک سے عالمی سطح کا تخت مزین ہوا تو کمال خان نے اپنے خاندان کی سابقہ ​​خدمات اور عقیدت کے مطابق جو اس کے دل پر نقش ہو گئے تھے، بارگاہِ عالیہ میں دعائے مغفرت کی۔ ، اور دہلیز کو چوم کر موروثی عقیدت کے ستونوں کو ایک نئی بنیاد فراہم کی ، اور اپنے آپ کو فاتح رکاب کا پیروکار ظاہر کیا۔ احسان کی کرن اس پر پڑی، اور اسے مناسب فیف مل گیا۔ خان زمان اور عدلی کے بیٹے کی لڑائی کے وقت اس نے لکھنؤ کے سرکار اور پرگنہ ہنسوا اور فتح پور وغیرہ میں جاگیریں سنبھال رکھی تھیں اور حکم کے مطابق کافی فوج اپنے ساتھ لے کر آئی۔ خدمت میں حصہ. اس نے انسان کی آزمائش کی اس جنگ میں اپنے آپ کو ممتاز کیا، اور جب سچ بولنے والوں کی طرف سے اس کی خوبیوں کی اطلاع عالیہ کو دی گئی تو اس پر مزید احسان کیا گیا اور وہ بڑھے ہوئے اعتماد کا باعث بن گئے۔ اس کے مطابق ایچ ایم نے یہ کہتے ہوئے خوشی کا اظہار کیا کہ “کمال خان نے اپنا فرض ادا کر دیا ہے، اب وقت آگیا ہے کہ ہم ان پر احسان کریں، ان کی جو بھی خواہش ہوگی وہ پوری کی جائے گی۔” اس پرمسرت موقع پر کمال خان نے شہنشاہ کے قرب کے ذریعے اس بات کی نمائندگی کی کہ بادشاہوں کے بادشاہ نے اس پر اپنے صحراؤں پر احسان کیا ہے۔ اپنے آبائی ملک سے محبت کے نتیجے میں اب اس کی یہ امید تھی کہ وہ شاہی فضل سے اپنے والد کے علاقوں کا قبضہ حاصل کر لے گا۔ کیونکہ جب سے اس پر مصیبتیں آئیں اور سلیم خان نے اسے قید کر لیا، تب سے اس کی آبائی زمینیں اس کے چچا آدم کے قبضے میں تھیں۔ اس چچا کی طرف سے اس نے ہزار اذیتیں برداشت کی تھیں۔” اس پر مزید احسان کیا گیا اور وہ بڑھے ہوئے اعتماد کا مقصد بن گیا۔ اس کے مطابق ایچ ایم نے یہ کہتے ہوئے خوشی کا اظہار کیا کہ “کمال خان نے اپنا فرض ادا کر دیا ہے، اب وقت آگیا ہے کہ ہم ان پر احسان کریں، ان کی جو بھی خواہش ہوگی وہ پوری کی جائے گی۔” اس پرمسرت موقع پر کمال خان نے شہنشاہ کے قرب کے ذریعے اس بات کی نمائندگی کی کہ بادشاہوں کے بادشاہ نے اس پر اپنے صحراؤں پر احسان کیا ہے۔ اپنے آبائی ملک سے محبت کے نتیجے میں اب اس کی یہ امید تھی کہ وہ شاہی فضل سے اپنے والد کے علاقوں کا قبضہ حاصل کر لے گا۔ کیونکہ جب سے اس پر مصیبتیں آئیں اور سلیم خان نے اسے قید کر لیا، تب سے اس کی آبائی زمینیں اس کے چچا آدم کے قبضے میں تھیں۔ اس چچا کی طرف سے اس نے ہزار اذیتیں برداشت کی تھیں۔” اس پر زیادہ احسان کیا گیا اور وہ بڑھے ہوئے اعتماد کا مقصد بن گیا۔ اس کے مطابق ایچ ایم نے یہ کہتے ہوئے خوشی کا اظہار کیا کہ “کمال خان نے اپنا فرض ادا کر دیا ہے، اب وقت آگیا ہے کہ ہم ان پر احسان کریں، ان کی جو بھی خواہش ہوگی وہ پوری کی جائے گی۔” اس پرمسرت موقع پر کمال خان نے شہنشاہ کے قرب کے ذریعے اس بات کی نمائندگی کی کہ بادشاہوں کے بادشاہ نے اس پر اپنے صحراؤں پر احسان کیا ہے۔ اپنے آبائی ملک سے محبت کے نتیجے میں اب اس کی یہ امید تھی کہ وہ شاہی فضل سے اپنے والد کے علاقوں کا قبضہ حاصل کر لے گا۔ کیونکہ جب سے اس پر مصیبتیں آئیں اور سلیم خان نے اسے قید کر لیا، تب سے اس کی آبائی زمینیں اس کے چچا آدم کے قبضے میں تھیں۔ اس چچا کی طرف سے اس نے ہزار اذیتیں برداشت کی تھیں۔” کمال خان نے اپنا فرض ادا کر دیا، اب وقت آگیا ہے کہ ہم ان پر احسان کریں، ان کی جو چاہت ہو گی وہ پوری ہو جائے گی۔ اس پرمسرت موقع پر کمال خان نے شہنشاہ کے قرب کے ذریعے اس بات کی نمائندگی کی کہ بادشاہوں کے بادشاہ نے اس پر اپنے صحراؤں پر احسان کیا ہے۔ اپنے آبائی ملک سے محبت کے نتیجے میں اب اس کی یہ امید تھی کہ وہ شاہی فضل سے اپنے والد کے علاقوں کا قبضہ حاصل کر لے گا۔ کیونکہ جب سے اس پر مصیبتیں آئیں اور سلیم خان نے اسے قید کر لیا، تب سے اس کی آبائی زمینیں اس کے چچا آدم کے قبضے میں تھیں۔ اس چچا کی طرف سے اس نے ہزار اذیتیں برداشت کی تھیں۔” کمال خان نے اپنا فرض ادا کر دیا، اب وقت آگیا ہے کہ ہم ان پر احسان کریں، ان کی جو چاہت ہو گی وہ پوری ہو جائے گی۔ اس پرمسرت موقع پر کمال خان نے شہنشاہ کے قرب کے ذریعے اس بات کی نمائندگی کی کہ بادشاہوں کے بادشاہ نے اس پر اپنے صحراؤں پر احسان کیا ہے۔ اپنے آبائی ملک سے محبت کے نتیجے میں اب اس کی یہ امید تھی کہ وہ شاہی فضل سے اپنے والد کے علاقوں کا قبضہ حاصل کر لے گا۔ کیونکہ جب سے اس پر مصیبتیں آئیں اور سلیم خان نے اسے قید کر لیا، تب سے اس کی آبائی زمینیں اس کے چچا آدم کے قبضے میں تھیں۔ اس چچا کی طرف سے اس نے ہزار اذیتیں برداشت کی تھیں۔” s مباشرت کہ بادشاہوں کے بادشاہ نے اسے اپنے صحراؤں پر احسان کیا تھا۔ اپنے آبائی ملک سے محبت کے نتیجے میں اب اس کی یہ امید تھی کہ وہ شاہی فضل سے اپنے والد کے علاقوں کا قبضہ حاصل کر لے گا۔ کیونکہ جب سے اس پر مصیبتیں آئیں اور سلیم خان نے اسے قید کر لیا، تب سے اس کی آبائی زمینیں اس کے چچا آدم کے قبضے میں تھیں۔ اس چچا کی طرف سے اس نے ہزار اذیتیں برداشت کی تھیں۔” s مباشرت کہ بادشاہوں کے بادشاہ نے اسے اپنے صحراؤں پر احسان کیا تھا۔ اپنے آبائی ملک سے محبت کے نتیجے میں اب اس کی یہ امید تھی کہ وہ شاہی فضل سے اپنے والد کے علاقوں کا قبضہ حاصل کر لے گا۔ کیونکہ جب سے اس پر مصیبتیں آئیں اور سلیم خان نے اسے قید کر لیا، تب سے اس کی آبائی زمینیں اس کے چچا آدم کے قبضے میں تھیں۔ اس چچا کی طرف سے اس نے ہزار اذیتیں برداشت کی تھیں۔”

جب کمال خان نے اپنی امیدوں کا بلند ترین مقام حاصل کیا تو وہ شاندار دہلیز کو چھوڑ کر پنجاب آ گئے۔ بڑے بڑے افسروں نے سلطان آدم عالی شان کے احکام سے آگاہ کیا۔ اس نے اور اس کے بیٹے لشکری ​​نے، جو اپنے باپ کے تمام معاملات کو چلاتے تھے، اپنے سر کو دنیا کی آرائش کی اطاعت سے پھیر لیا، اور ایسے عذر پیش کیے جو ان کے جرم سے بھی بدتر تھے۔ وہ اپنی مستعار خودمختاری سے تھوڑا سا بھی اترنے یا کمال خان کی وراثت حاصل کرنے پر راضی نہیں ہوں گے۔ افسران نے احتیاط برتتے ہوئے عدالت کو کیس کی حالت کی اطلاع دی۔ ایک بار پھر عدل کا ایک حکم نامہ جس میں عظیم الشان نشانی کتابچہ (ughra) لکھا ہوا آیا کہ اگرچہ آدم نے ابتدا میں ہی اطاعت کا بندھن توڑ دیا تھا، پھر بھی چونکہ وہ شاہی احسانات کا تابع تھا اگر وہ باقی آدھا اپنے بھائی کے بیٹے کو دے دے تو اسے اپنے آدھے علاقے کو اپنے پاس رکھنے کی اجازت ہوگی۔ اگر وہ اب بھی بدگمان رہا تو وہ اسے سزا دیں گے اور پورے علاقے میں کمال خان کی تصدیق کریں گے۔ جیسا کہ اس کی عاجزی ظاہر کی گئی تھی، فوج مارچ کر کے گکھڑ کے علاقے میں داخل ہو گئی۔ آدم اپنی حماقت پر قائم رہا اور مزاحمت کرنے کے لیے تیار ہوا۔ ہلان شہر کے قرب و جوار میں ایک عظیم معرکہ رونما ہوا۔ جیسا کہ گکھڑوں کی فطرت میں ہمت اور سرگرمی پیوست ہے، اس لیے لڑائی اور قتل و غارت ہوتی رہی، لیکن جیسا کہ سامراجی فوجیں ہمیشہ خدا کی مدد میں رہتی ہیں، فاتحین کی چمک دمک۔ تلواروں نے ظالموں کے میدانِ جنگ کے زنگ کو چھلنی کر دیا، اور وہ درندے جیسے وحشی شکست کے صحرا میں چلے گئے۔ بادشاہوں کے بادشاہ کی خوش قسمتی سے، ایک ایسی فتح جو مناسب طور پر عظیم فتوحات کی کڑھائی ہو گی جیت لی گئی اور سلطان آدم کو قیدی بنا لیا گیا۔ اس کا بیٹا لشکری ​​بھاگ کر کشمیر کے پہاڑی علاقے میں چلا گیا۔ کچھ عرصہ وہ آوارہ رہا پھر وہ بھی پکڑا گیا۔ گکھڑوں کا پورا ملک جسے ہندوستان کے حکمرانوں میں سے کسی نے فتح نہیں کیا تھا، شاندار الہام سے چند شاہی نوکروں کے زیر تسلط تھا۔ مقدس حکم کے مطابق بڑے افسروں نے کمال خان کو پورا گکھڑ ملک دے دیا اور اس میں اس کی تصدیق کی۔ وہ سلطان آدم اور اس کے بیٹے کو اس کے حوالے کرنے کے بعد واپس آئے۔ کیوں کہ کمال خان عدالت عالیہ کی فرمانبرداری میں ثابت قدم اور ثابت قدم تھے، انہیں وہ خوش نصیبی حاصل ہوئی جو ان کے خوابوں میں بھی نہیں آئی تھی۔ اس نے لشکر کو ایسی جگہ بھیجا جہاں سے واپسی نہیں ہوتی۔ اور اس نے سلطان آدم کو قید کر لیا اور اسے اپنے آخری ایام تک نگرانی میں رکھا۔ اگر وہ اپنی گردنیں شاہی احکام کے سپرد کر دیتے جو ہمیشہ آسمان سے آتے ہیں تو ان بدبختوں کی گرفت میں نہ آتے۔ اور اگر وہ آدھے علاقے پر راضی ہوتے تو پورے کے نقصان سے انہیں تکلیف نہ ہوتی۔ شاہی احکامات کی اپنی ذلت آمیز نافرمانی سے، جو خدائی احکامات کا آئینہ دار ہیں، انہوں نے اپنی زندگیوں، اپنی املاک اور اپنے گھروں کو تباہ کر دیا۔”

گکھڑوں کے ساتھ اپنے تعلقات کو مزید مستحکم کرنے اور انہیں افغانوں کے خلاف ایک اتحادی کے طور پر استعمال کرنے کے لیے، اکبر نے اپنی معروف پالیسی کے مطابق ان کے ساتھ ازدواجی تعلقات کا معاہدہ کیا۔ شہزادہ سلیم کی شادی کمال خان کے بھائی سید خان کی بیٹی سے ہوئی تھی۔ سید خان نے مغل جنرل زین خان کی قیادت میں سوات اور باجوڑ میں افغانوں کے خلاف جنگ لڑی تھی۔ بعد میں اورنگ زیب نے گکھڑ کے سردار اللہ کلی خان (1681-1705) کو بھی اپنی ایک بیٹی کی شادی اپنے بیٹے شہزادہ محمد اکبر سے کر کے عزت بخشی۔ اس طرح دو گکھڑ خواتین نے شاہی حرم میں اپنا راستہ تلاش کیا۔

اکبر کی صلح اور مفاہمت کی پالیسی کا مطلوبہ اثر ہوا اور ہم مغلیہ دور حکومت کے بڑے حصے میں گکھڑوں کو پرامن اور ناخوشگوار زندگی گزارتے ہوئے پاتے ہیں۔ ایسا لگتا ہے کہ انہوں نے مغل حکومت کو صرف ہچکچاہٹ سے قبول کیا تھا تاہم ایک مشہور گکھڑ جنگجو کے طور پر، مکرراب خان نے نادر شاہ کا ساتھ دیا اور کرنال کی جنگ (1739) میں حصہ لیا ، جس نے مغل سلطنت کے ٹوٹتے ہوئے تانے بانے کو ظاہر کیا۔ ان کی خدمات کے صلے میں، ان کے قبضے میں قلعہ فروالا کی تصدیق ہوئی اور کابل واپسی پر، نادر شاہ نے مزید احسان کے طور پر، نواب کے لقب سے نوازا۔(ایسا لگتا ہے کہ یہ ذاتی عنوان تھا کیونکہ بعد میں کسی گکھڑ کے سربراہ نے اسے استعمال نہیں کیا)۔ اس کے دور میں گکھڑ کی طاقت اس سے کہیں زیادہ تھی جو شاید پہلے کبھی نہ تھی۔ اس نے یوسف زئی افغانوں اور خٹک کے جنگ کلی خان کو شکست دی، اور گجرات پر قبضہ کر لیا، چِب ملک کے شمال میں بھمبر تک غالب آ گیا۔ آخرکار اسے 1765 میں گجرات میں سکھوں کے ہاتھوں شکست ہوئی اور اسے اپنا سارا مال جہلم کے حوالے کرنا پڑا۔

گکھڑ قبیلے
اس وقت گکھڑوں کے اکتالیس قبیلے/ شاخیں ہیں لیکن درج ذیل چھ مشہور ہیں اور سب سے اہم ہیں۔

ادمل (سلطان آدم کی نسل سے)
سارنگل ( سلطان سارنگ کی نسل سے )
ہتھیال (سلطان ہاتھی کی نسل سے کہا جاتا ہے)
بوگیال (جس کا تعلق ملک بوگا سے ہے)
فیروزل (جس کا تعلق ملک فیروز سے ہے)
اسکندریال (جو ملک سکندر کی نسل سے ہے)
حوالہ جات
joshuaproject.net سے آبادی کے اعداد و شمار
ایڈوانسڈ ہسٹری آف میڈیول انڈیا از ایس آر (شیری رام) بخشی، انمول پبلی۔ 1995، ص142
تاریخ جنجوعہ، ایم انور، 1988، ص84
آرکیٹیکچرل عجوبہ
اکبرنامہ، جلد۔ 1، pp. 398–399۔
اکبرنامہ، جلد۔ 2، صفحہ 298۔
اکبرنامہ، جلد 2، صفحہ 38۔
اکبرنامہ، جلد۔ 2، صفحہ 119
اکبرنامہ، جلد۔ 2، صفحہ 215۔
اکبرنامہ، جلد۔ 2، pp. 296-307۔
ساجد محمود کیانی کی تحقیق